poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Decoupage na butelkach - tutorial/How to decoupage glass bottles

Ozdobiłam niedawno kilka butelek - tak na próbę - metodą kombinowaną. Motylkowe butelki wyszły według mnie całkiem fajnie, więc trafiły do kilku osób jako prezenty (oczywiście z odpowiednią wkładką) i wzbudziły niemały zachwyt (nie żebym była samochwałą :-P). Dlatego też, po małym zastanowieniu, stwierdziłam, że podzielę się z Wami tym, jak ja przygotowuję decou na szkle z materiałów, z których korzysta się na przykład podczas remontu w domu :) 

Hi! I wolud like to show you, how I use decoupage technique on my glass bottles.

Materiały/supplies:

1. To, co chcemy ozdobić: np. szklana butelka lub słoik/ Glass bottle or jar
2. To, czym chcemy ozdobić: serwetki papierowe/ papier ryżowy/ Papper napkin
3. Papier ścierny o gradacji 120 /Sandpaper 120
4. Grunt (typu Uni-Grunt Atlas, ale może być każdy grunt do ścian)/ Primer 
5. Emalia akrylowa do metalu i drewna (nie jest konieczna - ja stosuję Śnieżkę)/ Acrilic glazing liquid - not necessary
6. Farba akrylowa do ścian (każda - w opisie Jedynka)/ Acrilic paint for walls
7. Ołówek miękki /Soft pencil
8. Kartka papieru /Sheet of paper  
9. Papier do pieczenia /Baking paper
10. Klej do drewna typu wikol (np. firmy Dragon) /Wood glue PVA
11. Lakier (poleciła mi go Eve Jank - Domalux akrylowy - najlepiej matowy) /Acrilic clear coat
12. Płyn do naczyń lub spirytus /Dishwashing detergent or alcohol

Narzędzia/tools:

1. Pędzel (ja stosuję Hardy płaski z długim włosem o rozmiarze 1)/ Paintbrush
2. Suszarka / Hair dryer
3. Żelazko /Iron
4. Niewielki słoik /Small container
5. Nożyczki /Scissors
Do dzieła/Let's try

Tak zupełnie przed rozpoczęciem pracy uzbrójcie się w cierpliwość - wykonanie decou na butelkach musi potrwać - nie zrobicie tego w 5 minut. Dlaczego? - przekonacie się wykonując kolejne kroki. /At the beginning I warn you, that decorating bottles by this technique need some time! You can't do this in 5 minutes! Why? Let's check the tutorial:

Etap przygotowania /Preparation step:
1. Wybieramy sobie odpowiednie miejsce do pracy - to ważne, bo farba będzie nam chlapać na wszystkie strony, a klej spływać po rękach  (w najgorszym scenariuszu butelka nam wypadnie z rąk i rozbije się w drobny mak, ale na początek załóżmy, że tak się nie stanie). / Try to find good place to work - it is very important, because acrilic paint and laquer could make a big mess (in very bad scenario - the bottle could get broken - but we can assume that it will never happened) 
2. Wybieramy butelkę, słoik albo cokolwiek, co jest szklane. /Find a bottle or jar.
3. Usuwamy wszystkie naklejki z butelki -  niektóre wystarczy namoczyć i schodzą od razu, w innych trzeba się bawić w stosowanie np. acetonu, a w przypadku jeszcze innych nic nie działa i trzeba zeskrobać klej ręcznie. /Your bottle should be clean - without any labels!
4. Suchą butelkę przecieramy papierem ściernym - tak mniej więcej, żeby zmatowić chociaż trochę powierzchnię. /Bottle should be dry. Use sandpaper to rub it.
5. Zajmujemy się odtłuszczaniem (nie siebie, a butelki) - myjemy ją płynem do zmywania naczyń albo spirytusem (tak macie rację - trochę szkoda spirytusu). /We need to degrease the buttle by dishwash detergent or alcohol.

Etap właściwy / Proper step:

6. Gruntowanie. Szukamy jakiegoś pustego, niewielkiego słoika (albo idziemy do piwnicy, bierzemy dżemik o! np. z czerwonej porzeczki, wyjadamy go łyżeczką, albo robimy naleśniki - tak, tak to już wiecie dlaczego przygotowanie decou tak długo trwa). Do słoiczka nalewamy troszkę białej farby akrylowej i grunt (proporcje tak około 1:2 - ale się nimi nie przejmujcie za bardzo). Mieszamy. Takie połączenie składników ma nam ułatwić nałożenie gruntu na butelkę. Można posmarować butelkę samym gruntem, ale wtedy on dość szybko spłynie. / Priming. Try to find some small, empty jar (or go to basement, take for example currant jam, eat it with a spoon, than you will have empty jar ;-D). To this jar pour a little white acrilic paint and a little primer (proportion 1:2 - more or less). Mix it. 
7. Bierzemy suszarkę i suszymy butelkę, pilnując żeby nam się zacieki nie porobiły (poprawiamy pędzelkiem równocześnie susząc). Grunt powinien zaschnąć dość szybko. Ważne jest to, żeby nie przechodzić do kolejnego punktu jeśli grunt jest nadal mokry. / Take a dryer and dry up bottle while painting - you should try to smoothing stains of paint. After this step bottle shuldn't be wet.
8. Malowanie. Ja stosuję najpierw emalię akrylową do metalu - żeby mieć lepszą przyczepność, a potem dopiero zwykłą farbę akrylową do ścian, ale myślę że z powodzeniem można nakładać po prostu dwie warstwy farby (jaka jest różnica między tymi produktami poza przeznaczeniem? - ta emalia, którą ja mam, zostawia lekki połysk, a farba jest całkowicie matowa). Malujemy najpierw jedną warstwę, czekamy aż wyschnie (również pilnując żeby nie było zacieków), potem drugą i znów czekamy. Nie stosowałam jeszcze kolorowych farb ze względu na cenę, ale myślę że po tych dwóch lub jednej warstwie podkładowej białej można zastosować jakiś kolor (najlepiej żeby, to również była farba akrylowa - choć mam zamiar spróbować mieszanki białej farby akrylowej z plakatówkami - ciekawa jestem, czy kolor nie wyblaknie po czasie).
Oczywiście nie musimy stosować dwóch warstw farby, możemy jedną albo nawet trzy. Wszystko zależy od tego czy chcemy, żeby prześwitywał przez farbę kolor butelki, czy nie. /Painting. Use acrilic glazing liquid for metal, let it dry and next use acrilic paint for walls. The first one (paint for matal) is not nessesary but it increases adhesion to primer - if you don't have this paint, use only acrilic paint for walls. Paint 2 or more layers. Your paint could be white or colour. 

9. A teraz mały trik - bierzemy ołówek do ręki i mocno przyciskając zarysowujemy kartkę papieru (to samo można myślę zrobić kredkami)... /This is a small trick - use a pencil and scratch a sheet of paper. 

10. ...kartkę przykładamy i przecieramy nią butelkę (na początek niezbyt mocno, żeby nie uzyskać plam - wszystko tu zależy od miękkości ołówka). Uzyskujemy bardzo fajny efekt poszarzenia/lekkiego postarzenia. /Next take this sheet of paper and rub the bottle (not too tight). We get a little effect of aging.

11. Nakładanie kleju. Cienko - to ważne, smarujemy pędzelkiem, albo delikatnie, żeby nie rozmazać zbytnio ołówka, nakładamy palcem klej do drewna typu wikol. (Można też dodać odrobinę wody do kleju, żeby łatwiej się go nakładało - choć ja tego nie robię). Wikol sobie wysycha, a my.../ Glue application - it is important step. Take a paintbrush and delicately apply glue to the bottle (if your glue is too much thick, then mix it with touch of water). Let it dry.

11. ...wybieramy serwetkę i wycinamy z niej elementy. Można je również wydzierać - ale wtedy trzeba pamiętać, o tym żeby mieć tło serwetki takie, jak kolor butelki, inaczej nasz poszarpany brzeg będzie widoczny.  / Select some paper napkin. Choose a few elements and cut them by scissors or tear out (I prefer cuting). 

12. Naklejanie elementu. Jak już butelka będzie całkowicie sucha - a jest to warunek konieczny! - zabieramy się za umieszczenie naszych motywów wyciętych z serwetki na butelkę. Włączamy żelazko i przynosimy z kuchni (albo ze sklepu, ale wtedy pamiętajcie o żelazku) papier do pieczenia. /Sticking elements - Before you start this step, your bottle must be dry. Put paper element on the bottle, than turn on iron and find baking paper in the kitchen. 

13. Nakładamy element z serwetki na butelkę, na to przykładamy papier do pieczenia i dokładnie prasujemy. Po zdjęciu papieru nasza serwetka powinna idealnie przylegać do butelki, jeżeli tak nie jest, to powtarzamy prasowanie. / Paper elements on bottle cover by baking paper. Next ironed this place (very precisely). When you take off baking paper, your paper napkin should be attached to the bottle.

14. Lakierowanie. Po ozdobieniu całej butelki kawałkami serwetek, zaczynamy lakierowanie. Robimy to delikatnie, żeby nie porozrywać miejsc, gdzie ewentualnie nam nie do końca przykleiła się serwetka. Po pierwszym lakierowaniu, czekamy aż wyschnie, a potem lakierujemy drugi raz. Ja zazwyczaj na tym kończę, ale można się bawić w lakierowanie tak długo, aż się osiągnie efekt gładkiej butelki (bez wyczuwalnych kawałków serwetek). / Coating. Take acrilic clear coat and very carefuly paint bottle. Let it dry. Put next layer and again let it dry. And next leyer... you should put so many layers until bottle will be smooth.

15. Po wyschnięciu lakieru należy koniecznie wypełnić butelkę czymś dobrym (:-P), albo ładnym (traktując ją jak wazonik - ja tak zrobiłam z butelką po piwie, widoczną na pierwszym zdjęciu w tym poście), albo przydatnym (wlewając szampon, płyn do kąpieli, żel pod prysznic - taki pomysł widziałam na jednym z blogów - jak znajdę na którym to zaktualizuję). /Pour something good into bottle :)

16. Możemy się już zachwycać naszym dziełem :) /Now we can be proud of our work!


Mam nadzieję, że tym z Was, którzy nie mają doświadczenia w decoupage mój kurs na coś się przyda. A tych, który już są wtajemniczeni w arkana tej sztuki proszę o ewentualne wytykanie błędów :)
I hope that you like my tutorial - if I made a mistakes, for example in translation - please tell me! :)

33 komentarze :

  1. Super te butelki i naprawdę nie jesteś samochwałą. Czy nalewki, też może sama robisz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej dziedzinie mój Maciek jest mistrzem! Pozdrawiam

      Usuń
  2. Fajny przewodnik! Dzięki, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki Ci dobra kobieto za łopatologiczne wytłumaczenie.
    I do tłumaczenia też masz talent:) Wychodzi na to, że wszystko jest proste jak drut.
    Pozdrawiam. ola.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie takiego kursu potrzebowałam :) od dawna myślę o decu na szkle, ale kompletnie nie wiedziałam jak się do tego zabrać. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. no w końcu ktoś mi krok po kroku wyjaśnił jak zdobić szkło :) dzięki Ci dobra kobieto :) butelki wyszły pięknie :) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniały kursik, dziękuję i pozdrawiam serdecznie.pa:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny kursik :) Ja mam zamiar ozdabiać słoiczki na przyprawy i zupełnie nie wiedziałam jak się za to zabrać, zresztą w ogóle do decoupage podchodzę jak do jeża :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Kursik dokładny, a buteleczki napiszę, że bardzo fajnie się prezentują ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Buteleczki prześliczne! Wspaniały kursik, bardzo przydatny dla innych!
    Cieplutko pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy to takie proste jak drut????? Oj, dla mnie caly ten drucik jest powyginany! Upalne pozdrowka!

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny tutorial moze jeszcze spróbuję i podejmę takie wyzwanie. Jak na razie popodziwiam Ciebie :) p0ozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Ha prosto i na temat, tego było mi potrzeba. U Ciebie zdolna istoto wszystko jest proste jak drut. 3 x podziwiam i jeszcze więcej. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny tutorial :) Bardzo podoba mi się sposób postarzania ołówkiem :)

    Pozdrawiam!
    megshandmade.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzięki!!! Świetny kursik!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękna praca i praktyki :-)
    Ajka

    OdpowiedzUsuń
  16. Mnie również bardzo się podoba Twój kurs. latem zrobiłam kilka butelek ale zawsze gruntowałam bez dodatku farby, być może dlatego grunt często się odklejał od butelki gdy w drugim etapie nakładałam już farbę. Myślę że skorzystam z Twojego kursiku, jest bardzo ładnie napisany. Dziękuję Ina

    OdpowiedzUsuń
  17. Super butelki! zwłaszcza, że mam bzika na punkcie motyli:))

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo fajny kursik. Zajmuję się trochę decoupagem ale z metodą postarzania ołówkiem spotkałam się pierwszy raz. Bardzo fajny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Butelki wyszły super a jeśli chodzi o barwienie białej farby akrylowej ,ja dodałam pigmentu do ścian efekt możesz zobaczyć tu: http://na-hali-u-hali.blogspot.com/ Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Właśnie znalazłam Twoją stronę. Jest super. Dowcipna i pomocna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawy kurs, a do tego zabawny:-) dopiero zamierzam zrobić coś z decu, zapraszam do mnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny kurs, czegoś takiego szukałam! Zastanawiam się czy tych samych produktów (lakier i farba akrylowa, klej wikol) mogłabym użyć do odnowienia tą techniką drewnianych krzeseł?
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie możesz zastosować te produkty do ozdabiania krzeseł :) Pozdrawiam

      Usuń
  23. Super kurs!! i z humorem ;) w końcu zdecyduję się ozdobić jakąś butelkę :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo, bardzo dziękuję za ten kurs. Bardzo dokładny opis, a odrobina humoru na pewno pomoże przy pierwszych próbach. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. SŁOICZKI POWYCHODZIŁY BARDZO DZIĘKUJE ZA DOBRY KURSIK MAM PARĘ PYTAŃ EDZA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! :)
      Pytaj śmiało - postaram się odpowiedzieć :)

      Usuń
  26. Efekt jest zaskakujący! Gratuluje pomysłu i pięknego wykonania!

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo fajnie wyszly... Chciałam dodać jakiś kolor bez kupowania farby ale dzieki Tobie rozwiazalam swój problem... 😊 mam na myśli trik z kartką i ołówkiem...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...